12 juni igen

Enligt bibeln är livet en gåva från Gud - i grund och botten är det något av Gud själv, eftersom Gud är liv och allt liv är av honom. Den ende som har makt och rätt att råda över människans liv och död är Gud. Därför är det enligt Guds ord alltid fel att döda en medmänniska - att självsvåldigt utplåna ett liv som Gud har gett. I den frågan är bibeln helt entydig.
Varför har vi dödsstraff? Är det verkligen bara för att vi ska må bra att vi har skonat samhället från en människa som gjort något dåligt? Har vi verkligen den rätten att ta någon annans liv? För i Bibeln står det, och jag citerar: "Behandla din nästa såsom du själv vill bli behandlad"

Jag tror inte på dödsstraff och tycker inte att det hör hemma i ett modernt samhälle. Ett samhälle ska inte döda.

Jag är delad på den punkten om jag ska vara ärlig, i och med att jag anser att man tar en annan människas liv så är man inte värd att leva, samtidigt som det är ett värre straff att låta dem leva med det på sitt samvete, men då kostar de ju samhället pengar... Det överväger ju till att jag är för det, dock så är de ju en klar nackdel att det finns risker för att folk blir oskyldig dömda till det.


Ibland ställs frågan:
"Om någon mördat din pappa eller ditt barn, skulle du då vilja att mördaren skulle mördas?
Varför inte istället fråga;
"Om din son eller pappa vore en mördare, skulle du då vilja att han skulle dödas?"


I den frågan har jag inget konkret svar, jag ställs inför en dubbel moraliskt svar. Visst skulle jag vilja att en mördare skulle dö om den dödat någon annan, men om det vore en i min närhet som mördat en person, så skulle jag inte vilja att den skulle dödas, utan i stället söka vård.

Det är en våldigt svår fråga, och många runt om i världen diskuterar denna fråga om och om igen. Men ingen kommer med ett riktig bra och intelligent svar. Länder som har dödsstraff har haft det länge och måste bevara lagarna, och vissa andra avskaffade det vid tidigt, modernt samhälle.

Som jag sa tidigare är det lättare att avrätta en person, eftersom det går åt mycket mindre pengar och fängelserna blir inte lika fulla och kan istället släppa in brottslingar med mer avsiktlighet.

Tyvärr kan jag inte säga vad jag tycker, jag är väldigt delad i den punkten. Jag vill ha dödstraff men ändå inte.


KOMMENTARER

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat..?

Trackback
RSS 2.0